EDUKACJA HUMANITARNA


Edukacja humanitarna ma na celu wykorzystanie naturalnej fascynacji dzieci zwierzętami i przekształcenie jej w praktyczną wiedzę jak być wobec zwierząt humanitarnym jak być odpowiedzialnym za nie. 

     Nauka o zwierzętach opiera się na propagowaniu idei właściwego traktowania zwierząt - poznaniu potrzeb różnych zwierząt, sposobów dbania o nie, porozumiewania się z nimi oraz poznaniu ich praw. Poprzez wpajanie dzieciom i młodzieży szacunku dla zwierząt pragniemy przede wszystkim rozwijać u nich wrażliwość i empatię. Jako bodziec do twórczej edukacji chcemy również inspirować dzieci  do wykonania kreatywnych zadań na rzecz zwierząt w swojej okolicy – osiedlu, dzielnicy czy mieście w ramach projektu SZKOŁA PRZYJAZNA ZWIERZĘTOM.

     Edukacja humanitarna dąży w swym założeniu do uformowania młodych ludzi, którzy będą odpowiedzialnym ale zarazem zaangażowanym społeczeństwem, które ceni i szanuje wszystkie żywe istoty: ludzi, zwierzęta i środowisko, w którym żyjemy.




SZKOŁA PRZYJAZNA ZWIERZĘTOM


SZKOŁA PRZYJAZNA ZWIERZĘTOM to PROJEKT edukacyjny pobudzający u dzieci  świadomość i szacunek do środowiska, w którym żyjemy. Rozwija w uczniach wrażliwość oraz empatię wobec zwierząt. Sprzyja w rozwijaniu takich umiejętności jak opieka, wychowanie, komunikacja. Podnosi wartości moralne i etyczne edukacji szkolnej. Projekt opiera się na materiałach opracowanych przez Wydział Oświaty Towarzystwa RSPCA /Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals/ oraz materiałach OTOZ-Animals /Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Zwierząt-Animals/, które działa od 2000 roku i od początku swej działalności współpracuje z międzynarodowymi organizacjami w zakresie działań na rzecz zwierząt np. WSPA /World Society for the Protecion of Animals/ i właśnie  RSPCA najstarszą i największą organizacją dobroczynną dla zwierząt na świecie.

ZWIERZĘTA W SZKOLE

Umożliwienie uczniom bezpośredniego kontaktu ze zwierzętami jest bardzo ważne, lecz klasa szkolna nie jest idealnym otoczeniem do trzymania zwierząt. Powinny istnieć jasne, racjonalne podstawy do wykorzystania zwierząt w procesie nauczania. Trzymanie zwierząt w niewoli na terenie szkoły dopuszcza się tylko wtedy, gdy zostaną zapewnione odpowiednie warunki dla ich fizycznego i psychicznego dobra.

Przed podjęciem decyzji wykorzystania zwierząt w programach nauczania należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii:
• Czy ktoś z personelu będzie odpowiedzialny za opiekę nad zwierzętami?
• Czy można zapewnić zwierzęciu odpowiednie warunki?
• Czy można zapewnić odpowiednie warunki bytowe zgodne z
   potrzebami danego zwierzęcia, opiekę weterynaryjną przez cały
   czas włącznie z weekendami, świętami i wakacjami?
• Czy można zapewnić, że kontakty uczniów ze zwierzętami będą
   nadzorowane i kontrolowane przez opiekuna /nauczyciela ?
• Czy zwierzęta będą miały warunki do odpoczynku? 
  (bez ingerencji człowieka)
• Czy zwierzęta będą chronione przed rozmnażaniem? 
  Jeżeli zwierzęta są rozmnażane to czy można zapewnić wszystkim
  kolejnym pokoleniom właściwą opiekę?
• Czy szkoła może sobie pozwolić finansowo na trzymanie zwierząt-
   niezbędne wyposażenie, karmienie i regularne opłaty za opiekę
   weterynaryjną?
• Czy bierze się pod uwagę ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa
   uczniów? (chorób pochodzenia zwierzęcego, reakcji alergicznych 
   na pióra, futro, urazów)
• Zwierzę nie jest rzeczą odpowiada się za nie przez całe jego życie!

Można uczyć w szkołach o zwierzętach i opiece nad nimi bez trzymania zwierząt w niewoli. Inne metody, które proponują odpowiedzialne i pełne troski traktowanie zwierząt to :
• Wykorzystanie plakatów ze zwierzętami, książek, ulotek, kaset
  video, programów multimedialnych na CD-ROMach pokazujących
  potrzeby i życie zwierząt w naturalnych warunkach.
• Zajęcia edukacyjne w szkołach wykorzystujące empatię i grę–
  wczuwanie się przez uczniów w rolę zwierząt i ich potrzeby.
• Wycieczki do miejscowych parków, lasu, terenów podmokłych w
  celu obserwacji zarówno domowych jak i dzikich zwierząt, które
  zachowują się w sposób naturalny w swoim naturalnym środowisku.
• Wycieczki do ZOO, oceanarium, schronisk dla zwierząt, 
  gospodarstw rolnych muszą być wcześniej zaplanowane tak aby
  uczniowie byli przygotowani na aspekty opieki nad zwierzętami,
  jakości środowiska w którym żyją zwierzęta i sposób w jaki się o 
  nie dba szczególnie jeśli zwierzęta trzymane są w niewoli.
  Ważny jest też „kodeks zachowania” przed wycieczką aby nie
  niepokoić odwiedzanych zwierząt, minimalizując poziom stresu dla
  nich.
• Wiele szkół posiada wokół budynku tereny zielone, które 
  przyciągają małe zwierzęta np. mrówki, motyle, pszczoły, ptaki,
  traszki , żaby, jeże i inne.
  Chroniąc przyrodę na terenach wokół szkoły- czyli regularnie
  sprzątając teren ze śmieci, pozwalając rosnąć trawie jak dzikiej 
  łące /nadmierne koszenie trawników odstrasza zwierzęta/, dbając
  o bujną zieleń -krzaki i drzewa, pozostawiając jesienią opadłe liście,
  tak aby małe płazy i gady mogły w nich przezimować, tam, gdzie to
  możliwe pozostawiając chrust z wyciętych gałązek, tworząc
  naturalne schronienie dla ptaków,/ można jednocześnie poznawać
  zwierzęta w ich naturalnym środowisku obserwując je w ich
  naturalnym otoczeniu bez narażania ich na zakłócanie naturalnych
  zachowań.

Włączając uczniów w dbanie o przyrodę terenów przyszkolnych
  należy pamiętać o paru zasadach - tworząc uczniom ” kodeks
  zachowania” czyli:
• obserwacje zwierząt w terenie zaplanować tak, aby w
   jak najmniejszym stopniu zakłócać zwierzętom życie
• ograniczyć hałas, ograniczyć wykonywanie gwałtownych
   ruchów, 
• zwierząt nie bierze się do rąk
• zakaz przemieszczania zwierząt, można na krótko
   podnieść zwierzę  na kamień aby lepiej pokazać uczniom
   zwierzę, ale następnie odłożyć je w to samo miejsce,
   gdzie zwierzę przebywało
• podnoszenie kamieni, starych pni itd. w celu odsłonięcia
   żyjących pod nimi zwierząt należy robić w sposób
   ostrożny i a następnie odłożyć je delikatnie w to samo
   miejsce
• najważniejszą kwestią jest dobro zwierząt.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz