Edukacja humanitarna ma na celu wykorzystanie naturalnej fascynacji
dzieci zwierzętami i przekształcenie jej w praktyczną wiedzę jak być wobec
zwierząt humanitarnym jak być odpowiedzialnym za nie.
Nauka o zwierzętach opiera się na propagowaniu idei właściwego
traktowania zwierząt - poznaniu potrzeb różnych zwierząt, sposobów dbania o
nie, porozumiewania się z nimi oraz poznaniu ich praw. Poprzez wpajanie
dzieciom i młodzieży szacunku dla zwierząt pragniemy przede wszystkim rozwijać
u nich wrażliwość i empatię. Jako bodziec do twórczej edukacji chcemy również
inspirować dzieci do wykonania kreatywnych zadań na rzecz zwierząt w
swojej okolicy – osiedlu, dzielnicy czy mieście w ramach projektu SZKOŁA
PRZYJAZNA ZWIERZĘTOM.
Edukacja humanitarna dąży w swym założeniu do uformowania młodych
ludzi, którzy będą odpowiedzialnym ale zarazem zaangażowanym społeczeństwem,
które ceni i szanuje wszystkie żywe istoty: ludzi, zwierzęta i środowisko, w
którym żyjemy.
SZKOŁA PRZYJAZNA ZWIERZĘTOM
SZKOŁA PRZYJAZNA ZWIERZĘTOM to PROJEKT edukacyjny pobudzający
u dzieci świadomość i szacunek do środowiska, w którym żyjemy. Rozwija w
uczniach wrażliwość oraz empatię wobec zwierząt. Sprzyja w rozwijaniu takich
umiejętności jak opieka, wychowanie, komunikacja. Podnosi wartości moralne i
etyczne edukacji szkolnej. Projekt opiera się na materiałach opracowanych przez
Wydział Oświaty Towarzystwa RSPCA /Royal Society for the Prevention of Cruelty
to Animals/ oraz materiałach OTOZ-Animals /Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony
Zwierząt-Animals/, które działa od 2000 roku i od początku swej działalności
współpracuje z międzynarodowymi organizacjami w zakresie działań na rzecz
zwierząt np. WSPA /World Society for the Protecion of Animals/ i właśnie
RSPCA najstarszą i największą organizacją dobroczynną dla zwierząt na świecie.
ZWIERZĘTA W SZKOLE
Umożliwienie
uczniom bezpośredniego kontaktu ze zwierzętami jest bardzo ważne, lecz klasa
szkolna nie jest idealnym otoczeniem do trzymania zwierząt. Powinny istnieć
jasne, racjonalne podstawy do wykorzystania zwierząt w procesie nauczania.
Trzymanie zwierząt w niewoli na terenie szkoły dopuszcza się tylko wtedy, gdy
zostaną zapewnione odpowiednie warunki dla ich fizycznego i psychicznego dobra.
Przed
podjęciem decyzji wykorzystania zwierząt w programach nauczania należy wziąć
pod uwagę kilka kluczowych kwestii:
• Czy
ktoś z personelu będzie odpowiedzialny za opiekę nad zwierzętami?
• Czy można zapewnić zwierzęciu odpowiednie warunki?
• Czy można zapewnić odpowiednie warunki bytowe zgodne z
potrzebami danego zwierzęcia, opiekę weterynaryjną przez cały
czas włącznie z weekendami, świętami i wakacjami?
• Czy można zapewnić, że kontakty uczniów ze zwierzętami będą
nadzorowane i kontrolowane przez opiekuna /nauczyciela ?
• Czy zwierzęta będą miały warunki do odpoczynku?
(bez ingerencji człowieka)
• Czy zwierzęta będą chronione przed rozmnażaniem?
Jeżeli zwierzęta są rozmnażane to czy można zapewnić wszystkim
kolejnym pokoleniom właściwą opiekę?
• Czy szkoła może sobie pozwolić finansowo na trzymanie zwierząt-
niezbędne wyposażenie, karmienie i regularne opłaty za opiekę
weterynaryjną?
• Czy bierze się pod uwagę ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa
uczniów? (chorób pochodzenia zwierzęcego, reakcji
alergicznych
na pióra, futro, urazów)
• Zwierzę nie jest rzeczą odpowiada się za nie przez całe jego życie!
Można uczyć w szkołach o zwierzętach i opiece nad nimi bez trzymania zwierząt w
niewoli. Inne metody, które proponują odpowiedzialne i pełne troski traktowanie
zwierząt to :
• Wykorzystanie plakatów ze zwierzętami, książek, ulotek, kaset
video, programów multimedialnych na CD-ROMach pokazujących
potrzeby i życie zwierząt w naturalnych warunkach.
• Zajęcia edukacyjne w szkołach wykorzystujące empatię i grę–
wczuwanie się przez uczniów w rolę zwierząt i ich potrzeby.
• Wycieczki do miejscowych parków, lasu, terenów podmokłych w
celu obserwacji zarówno domowych jak i dzikich zwierząt, które
zachowują się w sposób naturalny w swoim naturalnym środowisku.
• Wycieczki do ZOO, oceanarium, schronisk dla zwierząt,
gospodarstw rolnych muszą być wcześniej zaplanowane tak aby
uczniowie byli przygotowani na aspekty opieki nad zwierzętami,
jakości środowiska w którym żyją zwierzęta i sposób w jaki się o
nie dba szczególnie jeśli zwierzęta trzymane są w niewoli.
Ważny jest też „kodeks zachowania” przed wycieczką aby nie
niepokoić odwiedzanych zwierząt, minimalizując poziom stresu dla
nich.
• Wiele szkół posiada wokół budynku tereny zielone, które
przyciągają małe zwierzęta np. mrówki, motyle, pszczoły, ptaki,
traszki , żaby, jeże i inne.
Chroniąc przyrodę na terenach wokół szkoły- czyli regularnie
sprzątając teren ze śmieci, pozwalając rosnąć trawie jak dzikiej
łące /nadmierne koszenie trawników odstrasza zwierzęta/, dbając
o bujną zieleń -krzaki i drzewa, pozostawiając jesienią opadłe liście,
tak aby małe płazy i gady mogły w nich przezimować, tam, gdzie to
możliwe pozostawiając chrust z wyciętych gałązek, tworząc
naturalne schronienie dla ptaków,/ można jednocześnie poznawać
zwierzęta w ich naturalnym środowisku obserwując je w ich
naturalnym otoczeniu bez narażania ich na zakłócanie naturalnych
zachowań.
Włączając uczniów w dbanie o przyrodę terenów przyszkolnych
należy pamiętać o paru zasadach - tworząc uczniom ” kodeks
zachowania” czyli:
•
obserwacje zwierząt w terenie zaplanować tak, aby w
jak najmniejszym stopniu zakłócać zwierzętom życie
• ograniczyć hałas, ograniczyć wykonywanie gwałtownych
ruchów,
• zwierząt nie bierze się do rąk
• zakaz przemieszczania zwierząt, można na krótko
podnieść zwierzę na kamień aby lepiej pokazać uczniom
zwierzę, ale następnie odłożyć je w to samo miejsce,
gdzie zwierzę przebywało
• podnoszenie kamieni, starych pni itd. w celu odsłonięcia
żyjących pod nimi zwierząt należy robić w sposób
ostrożny i a następnie odłożyć je delikatnie w to samo
miejsce
• najważniejszą kwestią jest dobro zwierząt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz